Dagens äventyr

Renovering pågår.

Om mig

Mitt foto
En skåne tjej som flyttade till Norrland 2005. Jag trivis här i norr där vi har både sommar och vinter att njuta av. Jag är en äventyrs tjej som gärna provar nya utmaningar. Ett av mina stora intressen är klättring. Under sommarhalvåret spenderar jag gärna mycket tid ute vid en solig klippa. Under den vita delen av åtet tar jag gärna med mig brädan och beger mig till något ställe där man kan kasta sig ut för backen.

söndag 7 september 2008

Skulebergets svarta led

Vaknade till ytterligare en fantastisk september dag. Dagar som denna spritter det i hela kroppen på mig och jag bara måste ut och göra grejer. Jag kan inte bara sitta inne när solen strålar. Jag bestämde mig för att göra slag i saken och åka upp till Skule berget för att prova deras nya klätterled.

Jag har tidigare klättrat båda deras gamla leder.

Den vita leden, den lättaste kräver ingen klättervana den lite för lätt för att jag ska få ut något av att klättra den. Men senast jag var där klättrade jag men den kompis och hennes söner och då var det roligt att ge sig på den tillsammans med dem. Men för en nybörjare som inte klättrat tidigare kommer upplevelsen av denna led att vara fantastisk.

Röda leden, den lite svårare. Denna är en ganska rolig led och delvis utmanande för mig som försöker att klättra så mycket jag kan med bara berget. Helt klart en trevlig upplevels för alla som vill prova att klättra. Även för oss som är vana vid att klättra med rep och säktingar.

Den svarta leden, den svåra. Denna led är ny för i sommar. Jag har inte varit och provar den förrän idag. Men jag måste säga att den var mest jobbig. Det var nästan bara att dra sig upp och ingen rolig klättring alls. Det fanns dock några nakdelar med leden idag. Den första var att den var mycket blöt så det gick inte att få fäste på kilppan, det var svårt även med mina klätterskor. Den andra var att jag var ganska trött efter gårdagens klätterdan med Olov. Dessa två saker i kombination gör att min upplevelse av den svarta leden var att den mest var jobbig och inte alls den trevliga klätterupplevelse som en dag på klippan ska vara. Men jag får nog ge den en chans till fast det får nog vänta till våren.

Det är i alla fall alltid lika kul att åka dit och klättra. Personalen är mycket trevlig och dom ger allt för att vi klättrare ska få en bra tur på berget.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !

Efter en sådan sportig helg och
mycket klättrande , känns det kanske
skönt att krypa in i värmen och mysa lite .
Sköt om Dig Dottern min.
Kram
från Mamma i Skåne, där det ännu känns som sommar