Dagens äventyr

Renovering pågår.

Om mig

Mitt foto
En skåne tjej som flyttade till Norrland 2005. Jag trivis här i norr där vi har både sommar och vinter att njuta av. Jag är en äventyrs tjej som gärna provar nya utmaningar. Ett av mina stora intressen är klättring. Under sommarhalvåret spenderar jag gärna mycket tid ute vid en solig klippa. Under den vita delen av åtet tar jag gärna med mig brädan och beger mig till något ställe där man kan kasta sig ut för backen.

söndag 21 september 2008

The bucket list

En helt fantastisk flim som jag måste skriva några rader om. The bucket list, med Jack Nicholson och Morgan Freeman i huvudrollerna. Filmen handlar om två canserpasienter som bor på samma sjukhusrum. Dom sätter samman en lista över saker dom ska göra innan dom dör. Filmen visar med värme och humor hur viktigt det är att vi lever i nuet och att vi ser till att vi finner glädje i livet för oss själva och andra.

På deras lista över saker dom ska göra står bla, hoppa fallskärm, köra en Shelby Mustang. Det är viktigt att vi genomför våra drömmar även om dessa inte har något värde i andras ögon. Andra saker på litstan har en betydligt större tyngd och är viktiga för alla människor, skratta så mycket att du gråter, hjälpa en främling, ta upp kontakten med en nära släkting.

När de båda herrarna sitter och tittar på Keops pyramid ställer Morgan Freeman två frågor till Jack Nicholson.

Har du funnit glädje i livet?
Har du skapat glädje för någon annan?

Dessa två frågor är mycket centrala för vad som är viktigt i livet. Kan du svara JA på dessa frågor? Det är detta som är det viktigaste i livet när allt dras till sin spets. Oberoende av var och hur vi lever våra liv är det viktigaste i livet att finna glädjen att leva och att skapa glädje för andra. Så enkelt men ändå så svårt.

Efter att sett denna film med skratt och gråt så ska jag skriva min egen lista, men den kommer jag inte att dela med mig av här. Men några smakprov kan ni få.

Finna glädjen i livet.
Se fantastiska platser.
Våga uppnå mina drömmar.

Det finns så otroligt mycket som jag vill, men inte vågar göra. Det finns många anldenigar till detta men det får vara slut på det nu. Från och med nu ska jag se till att genomföra mina drömmar stora som små.

Inga kommentarer: