Dagens äventyr

Renovering pågår.

Om mig

Mitt foto
En skåne tjej som flyttade till Norrland 2005. Jag trivis här i norr där vi har både sommar och vinter att njuta av. Jag är en äventyrs tjej som gärna provar nya utmaningar. Ett av mina stora intressen är klättring. Under sommarhalvåret spenderar jag gärna mycket tid ute vid en solig klippa. Under den vita delen av åtet tar jag gärna med mig brädan och beger mig till något ställe där man kan kasta sig ut för backen.

söndag 12 oktober 2008

Systrar på äventyr i Västernorrland

Helgen med syster har varit kanon men kort, tiden går fort när man har roligt. Det är inte så ofta som vi, min syster och jag får chansen att ses. Vi bor ju med än 100 mil ifrån varandra så det blir bara några gånger per år. Då måste vi passa på att ha kul och hinna prata av oss när vi ses. Det brukar dock inte vara några problem.

I går var det lite trist väder med regn så vi tog en shopping tur på Birsta, det stora shoppingcentrat utanför Sundsvall. Först var vi in till Ikea för att handla lite prylar från min "att handla på ikea-lista". Och som vanligt kommer man där ifrån med massor av fler saker än det som stod på listan. Efter Ikea gick vi vidare till klädaffärerna för att försöka utöka våra gadrober. Jag hittade två par byxor och en tröja en lyckad dag på Birsta med andra ord.

Annas intryck av Birsta.
"Birsta var precis som alla stora shoppingcenter i Sverige (och antagligen i resten av världen). De hade ett bra utbud av affärer med allt från teknik till mat, men vi koncentrerade oss på kläder och prylar. Lunchen intogs på Ikea och det var som vanligt prisvärt och gott (och nej, vi åt inte köttbullar). Ikea hade också en liten mataffär där de sålde saker som sill och lingonsylt. Vi köpte två påsar te. Jag tycker nämligen mycket om te och min syster hade en sorlig brist på svart smaksatt lösviktste hemma. Jag köpte en tröja i en av de affärer som inte finns hemma. Eftersom jag är kräsen med kläder och verkligen behöver en tröja får det räknas som en bra shoppingdag." /Anna

På kvällen kom Brigitta hem till mig. Vi hade en trevlig kväll med god mat, lax med pestotäcke, till detta serverades ris och vitt vin att dricka. Till efterrätt åt vi pannakotta med bärsås och björnbär. Mycket gott.

Idag var vädret mycket bättre så vi åkte ut till Nordingrå för att ta oss en titt på naturen här vid Höga Kusten. Vårt första stopp var Ringkallen. Jag vill naturligtvis visa min syrran mitt klätterparadis. Men idag blev det ingen klättring, det känndes lite tråkigt att inte klättra när vi var där men nu hade vi inte alla prylar med oss. Efter Ringkallen besöket stannade vi för att fika på Mannaminne. Vi gjorde också ett stopp vid Höga Kusten hotellet för att ta oss en närmre titt på Höga Kustenbron över Ångermanälven.

Annas intryck av Höga Kusten, Ringkallen, Mannaminne.
"Det finns väldigt mycket fin natur häruppe. Nu på hösten då löven är gula och himmeln klarblå är det hela fantastiskt. Trots att vi inte klättrade på riktigt var promenaden upp till Ringkallen lika mycket klättring som gång. Utsikten där uppeifrån var otroligt. På vägen hem stannade vi på Mannaminne och åt chokladkaka, mycket mumsigt. Som ovan skåning kunde jag också förundras över hur bred älven var då vi tittade på höga kusten bron. Det var en jättefin och trevlig dag." /Anna

Väl hemma åt vi middag, fisk igen idag med mos och svartvinbärs dricka. Sen var det dax för Anna att påbörja sin resa ner till Skåne. Nu är det lite tyst och tråkigt här hemma.

Inga kommentarer: