Dagens äventyr

Renovering pågår.

Om mig

Mitt foto
En skåne tjej som flyttade till Norrland 2005. Jag trivis här i norr där vi har både sommar och vinter att njuta av. Jag är en äventyrs tjej som gärna provar nya utmaningar. Ett av mina stora intressen är klättring. Under sommarhalvåret spenderar jag gärna mycket tid ute vid en solig klippa. Under den vita delen av åtet tar jag gärna med mig brädan och beger mig till något ställe där man kan kasta sig ut för backen.

söndag 2 november 2008

Tåg genom Slovakien och lunch i solen

Mitt flyg hem gick klockan 16:00 från Bratislava, tiden på bruket skulle bli mycket kort så jag bestämde mig för att åka ett tidigare tåg för att inte vara sen till flyget. Jag hade ju redan sett bruket och träffat många av ingenjörerna. Resan mellan Ruzomberok och Bratislava tog dryga 4 timmar och var en upplevelse som jag inte skulle vilja vara utan. Det var omöjligt att förstå vad de övriga resenärerna pratade om, ändå var det roande att sitta och titta på människor. Det fantastiska med att sitta och att inte fröstå är att då uppfattar man kroppsspråket på ett annat sätt det ger en helt ny dimension till att titta på folk. Resan gav mig också möjligheten att på ganska nära håll få en skymt av småstäder och den Slovakiska landsbygden med dess fantastiska natur. Det var stora skillnader mellan stad och landsbygd men också från stad till stad. Det som dock var gemensamt för många platser var att det byggdes och renoverades mycket och det gick att se en framtidstro.
Framme i Bratislava tog jag en promenad in till centrum, det var lite längre än jag räknat med men det var helt okej efter 3 dagar på en stol. Jag åt en, med Slovakiska mått mätt (tror jag iaf) dyr lunch på en av Bratislavas uteserveringar. Kalaset kostade 400 slovakiska pengar (ca 130 skr), detta ska jämföras med middagen jag åt dagen innan på hotellet som kostade 120 slovakiska pengar (ca 40 skr). Både middagen och lunchen bestod i mat och öl som dryck, och den billigare varianten var till och med godare. Orsaken till både pris- och smakskillnad var troligen resturangens ”hippfaktor”. Av läget och smaken att döma var det detta jag betalade för vad gäller lunchen. På en uteservering i centrala huvudstaden får man troligen betala mer än vad maten är värd bara för att man är där. I hotell restaurangen däremot åt jag en lokal speciallitet och på en restaurang som inte hörde till stadens inneställen. Men inget ont att säga om detta jag åt en god middag i trevligt sällskap med dom som inte åkte hem direkt efter mötet.
Tillbaka till Bratislava, när jag satt i solen på uteserveringen med en kall öl i min hand fick jag ett sms från Sverige som skvallrade om kallgrader och snö. Jag måste erkänna att trots att jag nu längtar till vinter och snö var med en lite retsam ton som jag svarade att jag satt och solade och åt en god lunch i solen.

Inga kommentarer: