Dagens äventyr

Renovering pågår.

Om mig

Mitt foto
En skåne tjej som flyttade till Norrland 2005. Jag trivis här i norr där vi har både sommar och vinter att njuta av. Jag är en äventyrs tjej som gärna provar nya utmaningar. Ett av mina stora intressen är klättring. Under sommarhalvåret spenderar jag gärna mycket tid ute vid en solig klippa. Under den vita delen av åtet tar jag gärna med mig brädan och beger mig till något ställe där man kan kasta sig ut för backen.

onsdag 20 augusti 2008

Ett återbesök i en öde fabrik

I eftermiddag var jag på besök på min gamla arbetsplats. Den plats där jag spenderat 8 timmar 5 dagar i veckan under två år. Två år är inte så långt tid om man tänker på den tid som många av mina gamla arbetskamrater varit på bruket. När jag lämnade fabriken för att gå vidare till ett nytt bruk med nya utmaningar var produktionen fortfarande i full gång och alla ljud och lukter som hör fabriken till fanns där. Det ända som saknades då var framtidstron, beskedet om nerläggning togs 9 januari 2008. Idag när jag kom tillbaka för ett sista besök var det tyst och öde. Inga ljud, ingen rök, inget liv, det var bara tomt och öde.

Vi var där som en avslutning på en lång historia som bruk, många av mina arbetskamrater arbetar sin sista veckan nu andra slutade tidigare i somras Många av dom har arbetat där större delen av sina liv jag bara i två år. Jag är en av dom som lämnade innan allt tog slut och det är jag otroligt glad för.

Eftermiddagen bjöd dock på mycket framtidstro åtminstone för mig. Vi fick lyssna till en mycket bra föreläsning av Nisse Simonsson. Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? Det är en mycket relevant fråga som inte har ett enkelt svar. Det finns så mycket som snurrar mellan öronen och det är så lätt att lyssna på sina egna tankar och hamna på fel spår. Föreläsningen gav i alla fall mig massor men ny energi till positivt tänkande.

Efter föreläsningen åkte vi ut med Ådalen III och bjöds på en god middag.

Inga kommentarer: