Dagens äventyr

Renovering pågår.

Om mig

Mitt foto
En skåne tjej som flyttade till Norrland 2005. Jag trivis här i norr där vi har både sommar och vinter att njuta av. Jag är en äventyrs tjej som gärna provar nya utmaningar. Ett av mina stora intressen är klättring. Under sommarhalvåret spenderar jag gärna mycket tid ute vid en solig klippa. Under den vita delen av åtet tar jag gärna med mig brädan och beger mig till något ställe där man kan kasta sig ut för backen.

torsdag 30 september 2010

73 och 50... sista chansen att betala med öringen.

Idag är en historisk dag för alla myntsamlare, 50 öringen går ut tiden. Jag hade chansen när jag var på affären att en sista gång betala med 50 öringen, men jag tog den inte ty jag betalade med mitt plastkort.

För några veckor sedan hittade jag en påse med mynt där det även fanns gamla varianten av 50 öringar. Nu har de försvunnit i flytten igen men den finns nog där någonstans. Inte för att man blir rik på några 50 öringar men det kan vara roligt att ha kvar i alla fall. Kanske ska jag skaffa mig en snygg sparbössa som så att man om några år eller många kan hitta dessa mynt igen och minnas hur det var på den tiden man betalade med ören. På ett sätt ett sätt en historisk dag som det i skuggan av mycket annat bara sker med en axelryckning. Men en dag i framtiden kommer vi kanske att längta tillbaka till den tid då vi fortfarande betalade med ören, delar av en krona. Men idag har slopandet av vårt minsta mynt inte mycket större betydelse än att vi kanske får lite minde mynt i plånboken eller i alla fall färre sorter.

Inga kommentarer: