Dagens äventyr

Renovering pågår.

Om mig

Mitt foto
En skåne tjej som flyttade till Norrland 2005. Jag trivis här i norr där vi har både sommar och vinter att njuta av. Jag är en äventyrs tjej som gärna provar nya utmaningar. Ett av mina stora intressen är klättring. Under sommarhalvåret spenderar jag gärna mycket tid ute vid en solig klippa. Under den vita delen av åtet tar jag gärna med mig brädan och beger mig till något ställe där man kan kasta sig ut för backen.

lördag 28 februari 2009

En fantastisk dag med spårning.

Idag skulle Pekka lära oss, Carolina, Pär, Johan, och mig samt Anna-Karin och Ulf från P, C, och Js, jobb att spåra. Sakt och gjort så möttes vi upp för att gemensamt åka ut till Hemsön, en ö som ligger strax norr om Härnösand. Väl på plats började vi leta efter spår i snön. De förast vi hittade var på vägen. Vi fick lära oss vilket håll dom gått och vilken "gång stil" dom använt. Dvs Gång, trav, galopp eller språng. När man vet skillnade är det ganska enkelt att se om snön inte är för djup. Efter det spände vi på oss skidorna och tog oss in i skogen och ut till vattnet. Jag gissar att vi befann oss både på stranden och ute på isen. Lite svårt att veta när man inte ser kustlinjen. Vi letade spår och fick se lite olika djur. Räv, älg, hare, någon liten gnagare var det vi kunde se. På vägen hem fick vi också möjligheten att se två älgar, stora och mäktiga djur det där, förstår varför de kallas för skogens konung.

Spår av en räv.

Detta var en fantastisk dag strålande som från en blå himmel och vi fick möjligheten att se ett otroligt landskap av snö och is. Stundtals kunde man undra om det var hemma i Västernorrlad vi var eller om vi hade förflyttat oss till ett mer arktiskt klimat. Det är är svårt att med ord beskriva skönheten i naturen men jag fångade några blider som kan ge en lite vink om hur det var. Även om blider inte är samma ska som upplevelsen men titta och njut.
En fantastisk isbåge. Snygg på bild mäktig i värkligheten.

Isgrotta. Det fanns några stycken av dessa lite farlig att stå på taket bara.

Johan i det vakra islandskapet.

Carolina och Pär är ute och tittar på isen. Vi andra fixar med elden för korvgrillning.

Pekka testar isens hållbarhet.

Inga kommentarer: